Moció per un subministrament elèctric just i sostenible

La Candidatura d'Unitat Popular de Pedreguer hem proposat al Plenari municipal una moció per tal de demanar que es finalitze el contracte de subministrament elèctric amb Iberdrola i s'opte per les cooperatives de consum d'energia verda després de fer una auditoria elèctrica de les instal·lacions municipals.

Esta moció l'hem proposat després de rebre la proposta del Govern Municipal d'adherir-se a la central de contractació de la Diputació d'Alacant, que permet contractar alguns serveis (bàsicament subministrament elèctric i assegurances) segons diuen per aconseguir «Obtenció de millors preus i condicions contractuals per economies d'escala, simplificació de la tramitació administrativa, reducció del temps d'adquisició, tramitació de contractes».

Esta adhesió es realitza amb la intenció de contractar el servei amb Iberdrola (mitjançant la Diputació) el pròxim mes de maig, ja que la central de contractació només compta amb la possibilitat de treballar amb esta companyia o amb Gas Natural. Són sobradament coneguts els interessos allunyats del poble que han defensat històricament les diputacions provincials i les grans companyies de subministrament elèctric, així com la relació de portes giratòries entre aquestes mateixes empreses i institucions.

A més, la proposta de preus oferida per Iberdrola mitjançant la Diputació d'Alacant és pràcticament igual que l'actual, amb l'obligació de permanència durant 1 any més, per la qual cosa veiem que no hi ha arguments per continuar amb esta empresa i sí per iniciar un canvi.

Este canvi, tal i com proposem a la moció, passa per:

• Fer una auditoria energètica per tal d'avaluar l'estat de les instal·lacions i les necessitats energètiques de cara a trobar la millor solució en termes econòmics, ecològics i de justícia social.
    Després de revisar alguns contractes i usos, pensem que hi ha molt de marge de millora en este sentit, i és el que primer s'hauria d'abordar: l'energia més econòmica i ecològica és la que no s'utilitza.
  • Posteriorment, estudiar l'opció de contractar el subministrament elèctric mitjançant cooperatives de consum d'energia verda, com per exemple Som Energia, evitant en la mesura del possible contractar el subministrament amb empreses com Iberdrola o similars.
  • De manera paral·lela, cal que s'estudie l'opció que existeix en alguns municipis de crear una cooperativa de consum d'energia verda a nivell municipal i que l'Ajuntament es comprometa a fomentar l'ús d'estes per part del poble de Pedreguer.

Comparativa preus actuals Iberdrola, amb preus ofertats per la central de contractació

Comparativa realitzada amb les últimes factures facilitades, Desembre del 2015 i amb el document de la central de contractació on apareixen els preus establits en terme d'energia però no en terme de potència, és important contemplar el terme de potència perquè al desembre va suposar un cost de quasi 4000€.

Amb estes limitacions així quedaria la comparativa:

TARIFES

PREUS ACTUALS (€/kWh)

PREUS OFERTA (€/kWh)

CONTRACTES

(Desembre 2015)

2.0 A

21

2.0 DHA

5

2.1 A

8

2.1 DHA

0,1923

1

3.0 A

16

Com podem comprovar en la taula, la diferència més significativa la tenim en la tarifa 2.1 DHA, que s'obtindria un descompte del 10% en el període tarifari 1 i d'un 17% en període tarifari 2.

En les altres tarifes no obtenim eixos descomptes en cap cas, inclús en varies tarifes o en algun període el preu ofertat és superior a l'actual.

La tarifa amb major descompte, la 2.1 DHA, en l'actualitat l'ajuntament sols disposa d'1 únic contracte, el que reflexa la poca millora que li repercutirà a l'ajuntament econòmicament.

Per últim, el fet d'haver d'estar 1 any més amb la nova tarifa en cas de contractar-la, ens impedeix iniciar abans estalvis amb altres opcions.