Valoració de la Consulta Taurina

Valoració de l'Assemblea local de la CUP a la consulta taurina proposada per l'equip de Govern.

L’assemblea de la CUP Pedreguer volem fer una sèrie de consideracions arran de l’anunci fet pel govern municipal sobre la consulta taurina de les modalitats de bou embolat i encaixonat, que pretén fer el pròxim mes de gener, així com algunes postures publicades per diferents partits polítics locals.

1. No és cert, com ha donat a entendre el govern municipal, que la consulta s’haja consensuat. El govern municipal va explicar la seua intenció en una Junta de Portaveus, amb moltes coses per definir, així com els terminis que pretenien donar: fins al 30 de Novembre per fer esmenes i la consulta pròpiament del 12 al 18 de Desembre. Així com la intenció de reunir-se amb l’Associació Animalista Els Poets i amb l’Associació Passió pels Bous.

2. Ens hem assabentat de les condicions finals de la consulta quasi al mateix temps que apareixia en premsa. Concretament el mateix dia. I algunes de les condicions de la consulta no teníem cap informació prèvia sobre la intenció de fer-se així. Com per exemple, el mínim de participació del 25% del cens (1.627 persones) o la forma de validar la votació telemàtica.

3. Vam demanar posposar la data de consulta perquè encara hi havien moltes coses per aclarir. A banda de si pretenien establir una participació mínima (de la que ens hem assabentat amb la decisió ja presa), també caldria saber què votaran els grups municipals amb una hipotètica ordenança municipal, ja que segons el resultat la qüestió hauria de passar per Plenari i no s’hi val fer interpretacions interessades a posteriori. També caldria aclarir la validació de la votació telemàtica, ja que la forma en que se’ns va exposar inicialment no tenia suficients garanties. Pot ser s’ha corregit, però com diguem no se’ns ha explicat bé abans de fer l’anunci públic.

4. Al marge del debat de fons sobre si una qüestió així s’hauria de votar o no, el mínim del 25% del cens (1.627 persones) ens sembla prou alt. Esperem sincerament que de fer-se arribem a eixe nivell de participació, però no entenem aleshores com amb els pressupostos participatius voten algo més de 600 persones (al voltant d’un 10%) i el govern municipal ho considera un èxit. Per altra banda les propostes fetes públiques per PP i PSOE en eixe sentit ens semblen excessives, un 50% i un 55% respectivament. Cal dir que a les eleccions convencionals no hi ha un mínim de participació, i amb un mínim tan alt, algunes de les eleccions celebrades els últims anys, no serien vàlides.

5. Per tal d’haver un mínim debat i consens, abans de prendre una decisió és necessari almenys conèixer les diferents postures, opinions i matisos, i poder opinar sobre elles. No només reunir-te amb les diferents parts per separat. I això no s’ha produït. És legítim que qui governa prenga les decisions que considere oportunes i que tinga en compte les peticions que estime convenient però a això no se li pot dir consensuar. En eixe sentit, no s’entén com alguna petició feta per quasi totes les parts (votació només amb urna), s’haja desestimat unilateralment. La CUP no estem en contra de la votació telemàtica però cal explicar (i escoltar!) bé abans com es farà i els mètodes de validació.

6. Seria important també saber quina és la opinió del govern municipal sobre el que pretén sotmetre a consulta. Perquè dóna la sensació que es sotmet a votació només per no posicionar-se públicament. Si es tracta realment de participació ciutadana, esperem veure moltes més consultes populars al llarg de la legislatura, així com obrir un debat ampli i aprofundir sobre els drets dels animals.