El govern municipal de Compromís va vulnerar els drets dels regidors i regidores amb la convocatòria de Plenari Extraordinari a l’estiu de 2019

Així ho ha resolt el Síndic de Greuges després de la queixa presentada pel nostre col·lectiu ara fa més d’un any. Esta queixa es basava en el fet que el govern municipal de Compromís no va voler convocar el Plenari Ordinari de juliol (que s’hauria d’haver fet l’últim dijous de mes), convocant-lo uns dies després com a plenari extraordinari.

Davant el fet que el canvi de dia unilateralment i sense escoltar als grups dificultava la nostra assistència i que amb la convocatòria del Plenari com extraordinari s’eliminava el punt de “precs i preguntes” que fem servir l’oposició com eina de fiscalització del govern, vam demanar que s’anulara la convocatòria i s’acordara una nova data, petició que va ser denegada per part del govern municipal. Ara el Síndic de Greuges ens dóna la raó.

En dita resolució, dictada l’estiu d’enguany i del que vam sol·licitar uns aclariments que ens han arribat fa uns dies, el Síndic indica que:

De la lectura de les disposicions transcrites es dedueix que la convocatòria d'un ple amb el caràcter d'ordinari o extraordinari determina importants modificacions en el seu contingut i desenvolupament i, especialment, això es manifesta entre altres extrems en la inclusió en l'ordre del dia d'un torn obert de paraules, que en el cas dels plens ordinaris té, com hem vist (art. 82.4 ROF), el caràcter de necessari.
El cas que estem analitzant és clar en aquest sentit, en no haver-se inclòs en l'ordre del dia del ple extraordinari realitzat l'1 d'agost del 2019 un punt de torn obert de paraules i haver-se limitat, amb això, l'acció dels regidors.

[...]

hem de concloure que la no convocatòria de la sessió ordinària per l'alcalde o president segons la periodicitat assenyalada pel Ple implica una vulneració del dret a participar en els assumptes públics reconegut en l'art. 23-1 CE, perquè la no convocatòria del Ple priva els regidors de participar en els assumptes públics municipals, com a representants dels seus electors.

[...]

hem de considerar, tal com estem argumentant al llarg d’aquest escrit, que res impedia que, encara que convocat en una data diferent a l'assenyalada en l'Acord de 27 de juny de 2019, però dins de la mateixa periodicitat (en concret, el ple es va realitzar el dijous 1 d'agost de 2019, en lloc del precedent dijous, 25 de juliol de 2019), el ple s'haguera convocat amb el caràcter de ple ordinari.

Amb tot això, i tenint en compte la funció del Síndic, que recordem que no és la d’anular ni modificar els actes o resolucions que puguen haver vulnerat drets, sino la de suggerir la modificació de criteris tinguts en compte, este acaba resolent que:

En virtut de tot el que hem dit i de conformitat amb el que es disposa en l'art. 29.1 de la Llei 11/1988, de 26 de desembre, reguladora d'aquesta institució, considerem oportú RECOMANAR a l'Ajuntament de Pedreguer que convoque les sessions ordinàries del ple, i les prèvies comissions informatives, en els terminis legalment establits, ja que la no convocatòria de la sessió ordinària per l'alcalde o president segons la periodicitat assenyalada pel Ple (i/o la seua substitució per una sessió extraordinària) implica una vulneració del dret a participar en els assumptes públics reconegut en el 23.1 de la nostra Constitució.