Posicionament respecte al plec de condicions RSU

Al passat plenari es va aprovar el plec de clàusules tècniques i administratives del servei de recollida de residus sòlids urbans (RSU), pas previ per a treure la gestió del servei a licitació per a deu anys.

A l’últim plenari del 2019, el mateix on es va aprovar el pressupost per a l’any 2020, es va aprovar també el plec de clàusules tècniques i administratives del servei de recollida de residus sòlids urbans (RSU). Este és el pas previ per a treure la gestió del servei a licitació per a deu anys. Deu anys més, doncs, de gestió privada després de dues pròrrogues d’un any que el govern de Compromís va plantejar com a necessàries per a tindre temps per estudiar la municipalització del servei. Sembla que han passat les eleccions i han canviat d’idea.

Deu anys en els que es veuran afectades 3 legislatures durant les quals, probablement, hi haurà canvis de govern. Doncs bé, el diàleg amb la resta de grups municipals s’ha limitat a presentar el projecte de gestió privada com a única opció, una setmana abans del plenari i sense permetre comparar-la amb una alternativa de gestió directa. I a més indicant que possiblement caldrà un augment de les taxes.

Volem denunciar també que des del govern de Compromís argumenten contra les municipalitzacions amb xifres que saben falsejades. Per una banda, fent referència a l’estudi sobre les municipalitzacions que es va fer el 2016, el qual contenia molts errors (com ja vam denunciar al seu moment) que no s’han corregit. I, per  altra banda, donant les xifres del cost del servei de neteja d’edificis públics després de la seua municipalització sense indicar que ara es fan més hores, que s’ha assumit la neteja de més edificis, i que hi ha altres factors aliens a la municipalització.

A banda, cal dir que tenir externalitzat un servei  com el de la recollida de RSU suposa perdre, en la pràctica, el control sobre el mateix.  Això s’ha vist demostrat en el contracte actual que ara acaba: a pesar que l’Ajuntament ha fet requeriments a l’empresa, esta no ha complert amb el plec de condicions i s’ha hagut de tirar mà, de manera sistemàtica, del personal municipal per a fer tasques que li pertoquen a la concessionària. Tot això sense tenir en compte les males condicions laborals que sofreixen les treballadores i treballadors de l’empresa, fet que, com han reconegut des del mateix govern, acaba repercutint en l’empitjorament  del servei.

Saludem, no obstant això, algunes de les mesures que es pretenen implantar amb el nou servei com el pagament per generació o la figura d’un educador que treballe en la sensibilització i conscienciació per la sostenibilitat, mesures que creiem necessàries per a avançar cap a un model que permeta la reducció dels residus que generem.  Entenem, tanmateix, que estes mesures serien més congruents si s’implementaren mitjançant un servei de gestió directa.

Per últim volem lamentar la renúncia de Compromís al municipalisme i a creure en la capacitat del poble de Pedreguer per a recuperar els serveis municipals, abaixant el cap, una vegada més, davant de l’oligopoli de les grans constructores que controlen el sector de la recollida de residus urbans.