Pujada taxa recollida residus i neteja viària

Al plenari del passat dijous 29 d’octubre es va aprovar, amb els únics vots a favor de Compromís, la pujada de la taxa de recollida de fem proposada pel propi equip de Govern. 

L’augment de les taxes de recollida de residus consisteix en passar de 69€ a 85€ per a immobles residencials dins del casc urbà i de 88€ a 98€ els de fora. També s’augmenta la taxa per a la resta d’usos. Per exemple, en el cas del xicotet comerç, un catalogat com a establiment comercial de fins a 100 m2, passarà a pagar de 152€ a 181€, i un d’entre 100-300 m2 passarà de 252€ a 301€.

Des de la CUP vam votar en contra a la proposta, no sols per l’augment de les taxes (que, en unes altres circumstàncies, podria ser justificable si repercuteix en la millora del servei), sinó perquè des del principi ens hem oposat a este procés d’adjudicació del nou contracte de recollida de Residus sense haver estudiat seriosament la seua municipalització.

Recordem que el contracte de Recollida de Residus que finalitza ara es va prorrogar dos anys amb l’excusa que es necessitava més temps per estudiar la seua municipalització, però la realitat és que Compromís va presentar un nou Plec de condicions per a treure a concurs la gestió del servei per a, com a mínim, 10 anys, augmentant més del doble el seu cost, de 377.446,80 €/any a 850.777,51 €/any.

Tal com vam argumentar al mateix plenari, el fons de la qüestió, i el que hem posat damunt de la taula des del primer dia, és quin plantejament es té respecte a com ha de gestionar l’Ajuntament el serveis que dona al poble. Des de la CUP estem per una gestió pública que ens permeta controlar el servei i en la qual l’Ajuntament tinga l'última paraula sobre allò que es fa o es deixa de fer.

Eixa pèrdua total de sobirania, de capacitat de decisió respecte als serveis que oferim, fa que en estos moments el Govern haja de pujar taxes perquè ja té un compromís d’implantació del servei amb la nova empresa, i ho haja de fer en el pitjor moment possible, a les portes d’una crisi econòmica de la qual encara desconeixem les dimensions i que probablement deixarà a l’atur a més gent del poble, persones que veuran com augmenten les seues despeses per la incapacitat del govern de prendre les regnes dels serveis públics municipals.

Un altre exemple de la pèrdua de capacitat de decisió sobre el servei externalitzat, el tenim amb els continus incompliments que ha realitzat l’empresa que gestionava fins ara la recollida de residus, la qual incomplia sistemàticament el plec de condicions, obligant l’Ajuntament a utilitzar personal de la brigada municipal per a realitzar tasques que no li pertoquen. Qui ens assegura que l’empresa que entre ara no incomplirà també el plec de condicions?

A més a més, des de Compromís s’argumenta com si no hi haguera alternativa a la pujada de taxes, però són ells qui han decidit unilateralment canviar el plec de condicions i canviar d’un dia per l’altre el servei multiplicant el cost. En un servei municipalitzat, podriem decidir com volem el servei en cada moment en funció de les nostres necessitats i, per exemple, es podria reinvertir el que s’estalvia.

També indiquen que amb la pujada de taxes no s’arriba a finançar el 70% del cost del servei, és a dir, caldrà destinar una partida dels pressupostos anuals de vora 300.000€ per tal de poder acabar de cobrir les despeses. Des de Compromís diuen que no repercutirà directament en la ciutadania, com si tots els diners del pressupost no foren de totes. Eixe cost repercutirà igualment en el poble, fent menys inversions, menys ajudes o menys serveis. Amb unes quantitats que impliquen un impacte importantíssim en un moment de crisi econòmica provocada per la COVID-19.

Per últim, este augment de taxes va en contra de dues propostes que Compromís portava al seu programa electoral de les últimes eleccions: estudiar la viabilitat de revisar a la baixa la taxa de recollida per als disseminats (augmentarà un 11%) i seguir estudiant, a través de la Comissió de Municipalització, la viabilitat de gestionar directament els serveis externalitzats.