Raonament sentit vot pressupostos 2020

La Candidatura d'Unitat Popular explica el perquè del vot en contra als pressupostos per a l'any 2020.

El passat divendres 27 de desembre es va celebrar l’últim plenari de l’any, en el que, entre altres punts de l’ordre del dia, es van debatre els pressupostos per a l’any 2020.

Des de la CUP de Pedreguer volem explicar els motius pels quals vam votar en contra de la proposta presentada per l’equip de govern, ja que no sols ens hem basat en les partides proposades, sinó també en el model de recaptació d’impostos i execució de despeses.

A l’apartat d’ingressos no s’ha treballat, ni l’anterior ni l’actual equip de Govern, per a realitzar cap modificació en el sentit d’augmentar la progressivitat dels impostos i les taxes que es recapten. Recordem que al novembre del 2017 vam presentar a Compromís, i al març del 2018 es va aprovar una moció per unanimitat, on s’indicaven 23 propostes per tal d’anar implantant una fiscalitat local més justa, redistributiva, ambiental i solidària, però malgrat que a preguntes nostres ens responien que estaven treballant en això, la realitat és que no s’ha fet res al respecte, i només trobem 4 modificacions de l’IBI, ICIO, IAE i IVTM per temes ambientals del Local4Green.

A més, tampoc s’ha fet tot el possible per aconseguir la correcció dels valors de repercussió cadastrals dels immobles del casc urbà, què és on estan sobrevalorats, tal i com va demostrar al 2017 l’estudi que es va fer al respecte. En eixe aspecte, Compromís ha mostrat una nul interés en solventar el que resulta profundament injust per a la gent que té una  vivenda al casc urbà.

Per una altra banda, a l’apartat de despeses, és una constant la quantitat de partides pendents d’executar a la finalització de cada exercici, ja siguen propostes de l’equip de govern o de l’oposició, el que en la pràctica ha suposat que cada any el romanent de tresoreria fóra elevat i s’haguera de dedicar una part d’este romanent a pagar el deute de l’Ajuntament per la Llei Montoro i no a les inversions previstes als diferents pressupostos.

A este fet cal afegir que no s’ha mirat de millorar el procés d’elaboració dels pressupostos participatius -tal com pensem que calia haver fet- després de constatar els problemes que ha presentat els últims anys: propostes no executades i que desapareixen dels pressupostos, propostes mal pressupostades o sense els informes corresponents,.... A més, amb l’agreujant que el procés d’elaboració dels pressupostos participatius s’haja vist retallat enguany (no hi ha hagut possibilitat de presentar propostes des de la ciutadania), el que demostra que l’actual sistema necessita canvis.

En referència a algunes partides concretes del pressupost presentat per Compromís, ens agradaria destacar les següents:

• Retribucions alts càrrecs [161.075,29 €]
    Continuem pensant el mateix que ja vam dir al inici de la legislatura, i ara després de 6 mesos, ho hem confirmat. La partida de més de 160.000€ per a pagar els salaris de l’Alcalde i regidors no es veu justificada després de les gestions realitzades per alguns dels regidors amb dedicació, com pot ser el servei d’infermeria escolar, la gestió de les al·legacions al Pla General, l’eleboració del Reglament d’Aigua, l’ús de personal municipal per a fer tasques que són responsabilitat de l’empresa concessionària de la recollida de residus.

• Servei d’infermeria escolar [18.146,44 € +  6.097,20 € de SS]
    Es continuen assignant uns recursos econòmics que no permeten millorar el servei per tal de poder retornar al nivell que es tenia abans. Amb la consignació pressupostada, el lloc de treball no millorarà les condicions, que actualment són inassumibles per a qualsevol professional amb la formació i experiència requerida, com ja s’ha demostrat a este inici de curs, quan van haver de fer una nova selecció rebaixant els requisits.

• La partida de recollida de RSU augmenta a quasi 660.000€ per a treure a concurs públic la gestió del servei per a 10 anys. L’equip de govern de Compromís, l’actual  i l’anterior, no ha tingut cap intenció en municipalitzar el servei, malgrat haver dit el contrari a diversos plenaris i a les dues últimes campanyes electorals.
    Des de la CUP creiem que per a un servei municipal al qual es vol dedicar més del 8.5% del pressupost, es deu treballar per tal de tenir molta informació per a poder decidir en fonament quin model es vol i quin seria el millor per al municipi, cosa que no s’ha fet.

En resum, a causa de no haver fet canvis a la recaptació d'impostos i taxes per a fer-les més redistributives, per les continues partides que queden pendents d'executar al finalitzar els últims anys i per presentar la privatització del servei de recollida de residus sense haver estudiat la viabilitat de la municipalització, entre altres raons, la CUP vam votar en contra.