Resum plenari 31 gener 2019

Resum de la sessió plenària ordinària celebrada el passat dijous 31 de gener de 2019.

L’últim dijous del mes de gener es va celebrar la primera sessió plenària de l’any amb el següent ordre del dia:

  1. Aprovació de l’acta anterior, 27 de desembre

    L’acta es va aprovar per unanimitat.
     
  2. Donar compte de les Resolucions d’Alcaldia

    Es van donar compte de les resolucions d’Alcaldia, de la 443 a la 450 del 2018 i de la 1 a la 45 del 2019.
     
  3. Dissolució del CEMA (Consorci Esportiu Marina Alta)

    A este punt es portava a debat la dissolució del consorci esportiu de La Marina Alta, ja que a causa de la Llei de Racionalització i Sostenibilitat, els consorcis deuen dependre d’un ens superior, cosa que no compleix el CEMA. Des del CEMA ens indiquen que s’ha intentat l’adscripció a algun ens, però no s’ha aconseguit.

    Cal recordar que al plenari de maig del 2018 ja es va aprovar una modificació dels estatuts de la MACMA per a ampliar l’objecte de la Mancomunitat i incloure la promoció de les competicions esportives. Esta modificació deu aprovar-se per tots els Ajuntaments membres i encara queden alguns per a debatre-ho. 

    La nostra intervenció va ser:
    Tenint en compte que la proposta de dissolució del Consorci Esportiu Marina Alta arriba abans d’aclarir si la MACMA assumeix les seues funcions, qüestió que vam votar fa uns mesos i encara queden alguns Ajuntaments per fer-ho, el nostre grup s’abstindrà.

    La dissolució del CEMA va ser aprovada amb els vots a favor de Compromís, PP i PSOE i l’abstenció de la CUP.
     
  4. Proposta de pròrroga contracte RSU

    Des de l’equip de Govern se’ns presenta una nova proposta de pròrroga del contracte de Recollida de Residus per un any més.

    Al febrer de 2018 ja es va prorrogar el contracte de recollida per 1 any per primera volta, i la regidora en la seua intervenció va dir: “que ho prorrogaven un any més a l’espera de si el Ministeri es pronunciava sobre la municipalització de la neteja d’edificis i mentre anar mirant la viabilitat i recopilant pressupostos per tal d’aconseguir la municipalització”.

    Doncs igual que amb altres contractes externalitzats, no s’ha fet la feina prèvia per a intentar municipalitzar-lo i han de prorrogar el contracte per, en principi, guanyar temps i fer eixa feina. En un principi es va parlar de renovar 6 mesos, però ho han hagut de renovar per un any per una clàusula del contracte.

    Al maig del 2018 vam presentar una proposta per a fer un estudi exhaustiu a l'empresa per tal de saber el grau de compliment del contracte i dels drets laborals dels treballadors abans de votar una ampliació del contracte. La nostra proposta es va rebutjar i l'ampliació del contracte va eixir endavant amb els vots de Compromís i PSOE i l’abstenció del PP.

    Al següent plenari, el de juny, va eixir endavant la proposta de fer l'estudi a l'empresa concessionària i de resultes dels primers contactes, s'ha confirmat que l'empresa no compleix amb el contracte, ni amb l'ampliació del mateix ni tampoc amb els drets dels treballadors.

    Si este estudi a l’empresa s’haguera fet quan es va proposar la primera volta, segurament s’haguera arribat a temps de fer totes les tasques necessàries i arribar al març d’enguany i poder municipalitzar el servei. O més encara, si des de l’equip de govern s’haguera fet un seguiment a l’empresa o s’haguera mantés una comunicació amb els treballadors, haurien sigut coneixedors dels incompliments abans i no s’haguera ampliat el contracte ni ara es plantejaria una segona pròrroga.

    Amb l'explicació anterior, el més lògic seria votar en contra de la proposta de pròrroga, i en cas de ser rebutjada, l'alternativa idònia seria municipalitzar el servei, però a estes altures no hi ha temps material ni partides pressupostàries per a fer tota la feina necessària per assumir el servei amb garanties. I l'altra alternativa seria treure un nou concurs públic on l'adjudicació del servei seria per a molts més anys.

    Per tant, amb tot el descrit, la intervenció del nostre portaveu va ser:
    Esta situació i també la nostra argumentació, és segurament la més repetida esta legislatura. Pròrrogues de contractes per estudiar la municipalització, s’acaba la pròrroga i ens trobem en la mateixa situació que estàvem. Al febrer de l’any passat ja es va aprovar esta pròrroga i des del Govern Municipal es va dir que: 
    “L’equip de govern, pensem, que hauríem de prorrogar un any més mentre que estem a l’espera del que ens diga el Ministeri d’Hisenda sobre la municipalització que hem fet del servei de neteja d’edificis municipals. Mentrestant, mirarem la viabilitat de municipalitzar aquest servei, anem arreplegant pressupostos i anem estudiant eixa viabilitat. Per això proposem la pròrroga d’un any.”

    I després d’un any, com pot ser que tornem a votar el mateix? Perquè com tantes altres voltes, no s’ha fet la feina en tot un any.
    Recordem també que al plenari de juny passat es va aprovar una moció nostra per tal de conèixer el grau de compliment per part de l’empresa tant del contracte com dels drets laborals amb els treballadors i treballadores. 7 mesos després, continuem sense haver tingut la reunió amb l’empresa, ni l’informe sobre el grau de compliment de les seues obligacions, ni de les hores extra. Qüestió sobre la que vam insistir a la regidora per correu electrònic el passat octubre i encara no hem rebut cap resposta.
    I tot això sabent tots que l’empresa no està complint el contracte i no està complint la legalitat bàsica en quant a drets laborals.

    Amb tot això, i per no haver de tornar a treure a concurs el servei, el nostre grup s’abstindrà, amb la ferma voluntat de municipalitzar el servei.


    La pròrroga del contracte s’aprova amb els vots de Compromís, l’abstenció de la CUP i els vots en contra del PP i PSOE.
     
  5. Proposta de modificació dels Estatuts de la MASSMA

    Es porta a plenari una modificació dels estatuts de la MASSMA. Esta modificació ha estat exposada al públic i ara deu ratificar-se als plenaris dels municipis membres.

    A grans trets, la modificació afecta a que la seu de la MASSMA passa a estar a Orba, afegeix la promoció de la igualtat entre homes i dones i contra la violència de gènere i que els vicepresidents passen d'un màxim de 6 a 7.

    La modificació s’aprova per unanimitat.
     
  6. Informes d’Alcaldia

    En primer lloc l’Alcalde anomena a les 11 dones assassinades des de l’últim plenari i després informa de les subvencions sol·licitades i de les concedides.
     
  7. Mocions, precs i preguntes

    El grup municipal del PP presenta una moció per a que el l’Ajuntament de Pedreguer inste al govern de l’estat espanyol a reconèixer a Juan Guaidó com a president encarregat de Veneçuela. Com s’ha presentat fora de plaç, deu votar-se la urgència. I la urgència no s’aprova pels vots en contra del PSOE i la CUP, l’abstenció de Compromís i els vots a favor del PP. Seguidament el seu portaveu va sol·licitar que s’incloguera la moció a l’ordre del dia del pròxim plenari.

    ​A la part de preguntes, els nostres regidors van fer les següents:
     
    • Al plenari del mes d’octubre, a una pregunta nostra sobre l’actualització dels valors de repercussió del cadastre, l’Alcalde ens va respondre que havien gestionat amb l’equip econòmic per a que es posaren en contacte amb cadastre. Tenim alguna informació al respecte?

      L’Alcalde ens respon que encara no es té cap resposta.
       
    • Al plenari del mes de juny els vam preguntar per quines propostes estaven treballant per aconseguir una fiscalitat més justa, de les 23 que es van aprovar a la moció de març, i ens vau respondre que ho desconeixien però que ja estava encomanat al departament corresponent.
      Després, al plenari d’agost, els vam recordar que estàvem a l’espera de que se’ns informara de les propostes amb les que estaven treballant, i ens vau respondre que des del departament corresponent no els ho havien dit encara. 
      Ens poden dir hui, 5 mesos després, amb quines propostes per a una fiscalitat més justa s’està treballant, si és que s’està  treballant en alguna?


      L’Alcalde ens respon que segueixen igual i no ens poden dir amb quines propostes s’està treballant, que continuen a l’espera del informe del departament respectiu.
       
    • Sobre l’estat dels horts urbans. Ens poden dir quina planificació es té des de l’equip de Govern per a arreglar-los i tornar a obrir-los a la ciutadania?

      La regidora d’Agricultura ens respon que els horts continuen tancats i no tenen data prevista de quan els tornaran a obrir, però que la intenció és tenir-ho llest de cara a la primavera.
       
    • Sobre el reglament de participació ciutadana i el protocol de transparència, al plenari de setembre se’ns va respondre que es volia tindre-ho llest per a finals d’any o a principi d’este poder fer les sessions participatives. 
      Ens poden dir en quin estat està i per a quan es té previst convocar les sessions participatives?


      El regidor de participació ens indica que la intenció és tenir-ho llest abans de que acabe la legislatura.
       
    • Tal i com es va aprovar a la moció del passat mes d’abril per a dinamitzar el Rastre i el mercat dels dissabtes, i sabent ja quines són les mesures que volen fer al Rastre, ens poden dir què tenen pensat fer per a dinamitzar el mercat dels dissabtes?

      La regidora de Comerç ens diu que ho estan estudiant, que encara no tenen cap mesura pensada.
       
    • Després d’haver preguntat per registre d’entrada per quin motiu no es va incloure la clàusula de “baixa temerària” al plec de clàusules administratives del contracte de manteniment de l’enllumenat públic, i responent-nos que no es va posar per cap motiu concret i que era més dubtós i complicat i que per a cada cas deuria estudiar-se.
      Ens poden dir doncs, per quin motiu al plec de clàusules del servei de monitors d’escoles esportives sí que es va incloure i a este no? Quina és la diferència?


      L’Alcalde ens respon que ho consultarà i ens respondrà per escrit o al següent plenari.